31 okt 2022
Bolagsresa i Nordamerika - Inga röda pennor hos Thor
Förvaltarna för Didner & Gerge Small and Microcap gjorde i september en bolagsresa i Nordamerika. Man besökte flera intressanta företag i den amerikanska mellanvästern och i Kanada.
Den här artikeln publicerades ursprungligen 31 oktober 2016.
Ett av privilegierna med vårt arbete är att vi får besöka många intressanta bolag och träffa entusiastiska och kunniga människor. I september i år reste vi under en hektisk vecka runt i den amerikanska mellanvästern och i Kanada. Syftet med resan var att hälsa på några av våra portföljbolag och för att leta efter nya idéer. Ett av bolagen som vi hade nöjet att träffa var Thor, som varit ett viktigt innehav sedan fonden startade för drygt två år sedan.
Inga röda pennor hos Thor
Thor är marknadsledare i Nordamerika inom husvagnar och husbilar. Bolaget grundades 1980 när Peter Orthwein och Wade Thompson förvärvade husvagnstillverkaren Airstream, kända för sina mycket distinkta aluminiumchassin. Airstream hade haft lönsamhetsproblem under en längre tid, men första dagen på jobbet gick Peter Orthwein runt på huvudkontoret och konfiskerade alla röda pennor. Hans förklaring var att dessa inte längre behövdes, eftersom bolaget aldrig mer skulle visa röda siffror. Det är ett löfte som han levt upp till. Thor har redovisat en vinst varje år de senaste 36 åren, trots stora svängningar i efterfrågan. Sedan 2013 är Bob Martin, som arbetat över tjugo år i bolaget, VD. Vi besökte Thors huvudkontor i Elkhart, Indiana, och fick tillfälle att se flera av bolagets tillverkningsenheter och även delta på den stora husvagns- och husbilsmässan ’Elkhart RV Open House’. Indiana och Ohio är centrum för stora delar av husbils- och husvagnstillverkningen i USA, och Elkhart är något av navet i detta industrikluster. Alla ledande fabrikanter och underleverantörer finns representerade runtomkring staden och landskapet är fullt av fabriker. Denna del av Indiana är också hem åt en stor Amishbefolkning, vilket betyder att det bl.a. inte är helt ovanligt att se resenärer med häst och vagn. Thors huvudkontor är mycket litet, men beläget inom någon timmes bilväg från majoriteten av koncernens fabriker. Koncernen utgörs av flera olika varumärken, som traditionellt haft en hög grad av självbestämmande. Det senaste tillskottet till familjen är Jayco, som förvärvades i somras. I linje med traditionen så finns grundarfamiljen kvar i bolaget även efter övertagandet. Vi besökte bl.a. en av Jaycos tillverkningsenheter för bolagets populära Jay Flight-husvagnar och även fabriken som bygger husbilen Entegra, ett veritabelt slagskepp på hjul med en längd på nästan 14 meter och ett startpris på 670’000 dollar.
En av nycklarna till lönsamhet - en flexibel produktionsapparat
En viktig förklaring till att Thor kunnat försvara sin lönsamhet under alla dessa år är en mycket flexibel produktionsapparat. Produktionen av husvagnar och husbilar bygger på samansättning snarare än egen tillverkning av alla komponenter. Samarbete och samordning med underleverantörer är därför viktigt. Vi blev mycket imponerade av det yrkeskunnande som vi såg prov på i Jaycos fabriker. Det fanns helt klart en stor stolthet över det arbete som utfördes. En händelse, som för oss var talande, var att fabrikschefen under en av rundvisningarna blev tillrättavisad av en medarbetare, i ganska bryska ordalag, för att han glömt sätta på sig sina skyddsglasögon. Vi tycker att det är bra med bolag där process- och kvalitetstänkande går före hierarkier.
Besök på Elkhart RV Open House
’Elkhart RV Open House’ är en storskalig mässa för återförsäljare av husbilar och husvagnar som pågår i fyra dagar. Huvuddelen av evenemanget äger rum utomhus på de stora fält som omger RV/MH Hall of Fame i norra Elkhart. Alla stora tillverkare är representerade och för den intresserade så finns det mängder av olika märken och modeller att titta närmare på. Till skillnad mot vad som gäller för personbilar så är husvagns- och husbilsåterförsäljarna i Nordamerika helt oberoende och väljer själva helt och hållet vilka modeller de skall köpa in. Mässor som dessa är därför viktiga införsäljningstillfällen för tillverkarna. Marknaden för fritidsfordon har återhämtat sig kraftigt de senaste åren och ligger nu över 2006 års nivå. En tydlig trend har dock varit att många konsumenter valt lite billigare alternativ. I USA betyder det husvagnar i 15’000-dollarsklassen och husbilar i 60’000-dollarsklassen. En förklaring är naturligtvis att sviterna efter finanskrisen fortfarande gör sig gällande, men minst lika viktigt är att allt yngre köpare har börjat dyka upp. Förstagångsköpare börjar traditionellt med enklare versioner när de testar på campinglivet, men de som förblir kunder har sedan en tendens att gå upp i värdekedjan. Vi tillbringade flera timmar tillsammans med de andra 4’000 besökarna på Open House att beskåda några av de 500 olika modeller som Thor hade att erbjuda. Vi fick även tillfälle att prata med återförsäljare och Thor-anställda. Thor har i år introducerat ’iN-Command’ som gör det möjligt att kontrollera stora delar av din husvagn eller husbil från din surfplatta. De flesta verkade dock vara överens om att den mest uppskattade innovationen var de nya självlysande kopphållarna, som kan växlas från kyla till värme beroende på dryck.
Några reflektioner på väg hem
Efter en lång och intensiv dag där vi verkligen fick chansen att förkovra oss i Thor och de olika dotterbolagen hade vi på väg till flygplatsen lite tid över till reflektion. Utöver att vi lovade att påminna varandra om att vi nästa gång skulle välja andra kläder än mörka kostymer, var vi överens om att vi fick en stark ”vill ha känsla” när vi gick in i Thors olika husvagnar och husbilar. Det kändes helt plötsligt ganska rimligt att man skulle ha inte bara en terrass, utan två, till sin husbil och visst vore det ganska trevligt att ha både badkar och fem TV apparater när man är ute och campar?
Utöver att ha fått en bättre förståelse för Bob Martins kommentar kring hur kunder som väl köpt sin första husvagn- eller husbil tenderar att köpa större och bättre (och dyrare) när de kommer tillbaks en andra eller tredje gång, så slogs vi över hur trevligt bemötta vi blev i denna del av USA dit få svenska turister väljer att resa. Hit åker vi gärna igen!
Riskinformation: Kom ihåg att sparande i fonder alltid är förknippat med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fonderna kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Ta alltid del av fondens faktablad innan du gör en insättning. Informationsbroschyr och faktablad finns att tillgå hos fondbolaget på www.didnergerge.se eller tel: 018-640 540.
Förvaltarna för Didner & Gerge Small and Microcap
Oktober 2016